Nyt fra os

FORENINGEN 'STORE SKO'

En appel til os alle om at kigge lidt

længere frem end til egen næse

Her kan du se nyheder, debatindlæg, kommentarer og læserbreve fra Foreningen 'STORE SKO'.

Februar 2019

Debataften: 'Hvor er de STORE SKO på vej hen?'

På sidste generalforsamling fik vi tilslutning til at afholde en debataften i Foreningen 'STORE SKO' - med overskriften 'Hvor er de STORE SKO på vej hen?'

Det bliver fredag den 1. marts kl. 19.30 i lokalet bag Hellig Kors Kirke, Hans Tavsensgade 2, 2200 Kbh N (der hvor vi plejer at afholde generalforsamling).

Der vil være kaffe, småkager og billige drikkevarer. Husk gerne kontanter.

Dagsorden:

1. Status fra Triumviratet
  2. Idéer og forslag fra medlemmerne - f.eks. til aktiviteter i foreningen
  3. Debatoplæg fra Triumviratet: 'Hvad stiller vi op med politikerbyrden?'

Vi satser desuden på at have musikalske og syrede indslag i løbet af aftenen.

Januar 2019

Det var medlemmernes afgørelse ved sidste generalforsamling, at 'STORE SKO'-prisen 2018 skulle gå til Dansk Skoleskak.

I Triumviratet synes vi det er et aldeles glimrende valg. Lad os hylde dem, der gør noget for at børn får et frirum - og i dette tilfælde samtidig også lærer at holde fokus og tænke i sammenhæng.
HURRA! BRAVO!

Her ser i formanden overrække prisen til generalsekretæren for Dansk Skoleskak, Mads Jacobsen.
Foto: Dansk Skoleskak

December 2018

Her ser I os overrække 7.000 kr. - som er halvdelen af medlemmernes kontingent for 2018 - til Natherberget i Hellig Kors Kirke, der er en af de kirker, som har åbnet dørene for hjemløse i de kolde vintermåneder.

De blev meget glade for donationen og forsikrede os om, at pengene faldt på et tørt sted.

Skulle du stå og mangle den sidste julegave - måske prikken over i'et - til dig selv eller en af dine nærmeste, kan du give et medlemskab til Foreningen 'STORE SKO'. Det koster kun 100 kr. og gælder helt frem til 2020! Se hvordan på www.foreningenstoresko.dk eller overfør 100 kr. via mobilepay til 26849908 (Leif J) - og husk at skrive navn og mail på den, der skal være medlem.

Foreningens regnskab for 2015:

Hermed følgende regnskabet for 1/11 2014 – 31/10 2015.

Indestående pr. 1/11-2014: 3.600,11 kr.

Indtægter:

- kontingent (98 x 100 kr.): 9.800,00 kr.

- renter: 7,29 kr.

- salg af øl og vand (generalforsamling): 330,00 kr.

I alt: 13.737,40 kr.

Udgifter:

- donation (Kofoeds Kælder): 3.170,00 kr.

- gebyrer: 105,00 kr.

- hjemmeside + domæneafgift: 499,75 kr.

- facebookannoncering: 151,56 kr.

- print af visitkort: 656,25 kr.

- mastercardgebyr: 200,00 kr.

- udgifter, fest mm.: 1.580,00 kr.

- afsat til velgørende formål: 5.000,00 kr.

I alt: 11.362,56 kr.

Overskud pr. 1/11 2015: 2.374,84 kr.

Festlig generalforsamling 2015:

Så er det afgjort!

Vores efterhånden berømte generalforsamling afholdes i år lørdag den 14. november kl. 16.00 på Hans Tausensgade 2, 2200 København N (samme sted som de foregående år).

Medlemmer, venner, bekendte – ALLE – er velkomne!

Efter dagens obligatoriske - men næppe ufestlige - dagsorden samler vi ind til fællesspisning.

I løbet af dagen vil der være overraskelser, musikalske og andre kunstneriske indslag, og vi slutter traditionen tro af med dans, fest og farver.

Mere info om programmet følger, men sæt allerede nu kryds i kalenderen!

Allerede nu kan medlemmer indstille kandidater til årets ’små sko’-pris og årets ’STORE SKO’-pris samt hvilket velgørende formål, vi skal donere halvdelen af vores kontingent til. Disse skal være os i hænde senest 1. november 2015.

Blandt de indstillede vil de tre mest populære kandidater i hver kategori komme til afstemning på generalforsamlingen.

Vi glæder os til at se så mange af jer som muligt til november.

Med ’STORE’ hilsner

Triumviratet i Foreningen ’STORE SKO’

Nyt fra 'STORE SKO', april 2015:

Kære medlem af Foreningen 'STORE SKO'

Kalenderen siger snart 1. maj, og derfor mener vi i Triumviratet, at det er blevet tid til en lille opdatering på, hvad der er sket indtil nu i 2015... Og da vi ved, at det ikke er alle medlemmer, der er på Facebook, er det samtidig en måde for jer at følge med i, hvad der kommer af nyt fra foreningen på den front. Vi skriver jævnligt ting på foreningens Facebook-side, hvor vi kommenterer på, hvad der rører sig i samfundet og kommer med små betragtninger om livet omkring os. Her er et eksempel:

'Det sker, at mennesker kommer skævt ind på hinanden og dømmer hinanden meget hurtigt. I Foreningen 'STORE SKO' hælder vi til, at vi altid bør give hinanden en chance til - eller to - måske tre...

Vi taler af erfaring.'

Derudover kan vi afsløre, at vi i øjeblikket knokler for at få de sidste detaljer på plads for et sommerarrangement i Foreningen 'STORE SKO'. Mere info følger.

Tak for sidst!

Først og fremmest vi vil lige starte med at sige tak for sidst, for generalforsamlingen 2014, der løb af stablen den 22. november på Nørrebro.

Det var en fantastisk festlig dag, og det var dejligt at se så mange fremmødte medlemmer - alle (stort set) iført badge og højt humør. Det var en dag, der bød på fremlægning af regnskab, afstemning om donation og priser, fællesspisning og musik - og dans på bordene.

Datoen for næste generalforsamling vil blive meldt ud på den anden side af sommeren - så hold øje med nyt fra 'STORE SKO'!

'STORE SKO'- og 'små sko'-prisen 2014

Allerede i januar 2014 fik vi i Triumviratet mulighed for personligt at overlevere årets 'STORE SKO'-pris 2014 til Niels Hausgaard, der vandt afstemningen foran Adam Price. Vi gav ham et par træsko i størrelse 47 (han bruger normalt 45, men så var der også plads til lidt halm) og et diplom, som han blev meget, meget glad for. Derudover fik han naturligvis også et års æresmedlemskab af Foreningen 'STORE SKO'.

Da vi havde hørt, at Hausgaard sjældent tager imod priser, fik vi et af vore medlemmer, Jes Dorph-Petersen (nr. to fra højre), til at kontakte ham på forhånd og høre, om han var interesseret i at modtage prisen. Den pris ville han heldigvis gerne modtage, og han inviterede os sågar over på sit hotel og bød på en lille én. Som aftenen skred frem fandt vi ud af, at han er et festligt gemyt - også bag kulissen.

Årets 'små sko'-pris var derimod en noget vanskeligere opgave at få uddelt, idet Den Korte Avis, som vandt afstemningen foran Lars Løkke Rasmussen, ingen interesse havde i at tale med os. Så efter vi havde ringet og skrevet til dem flere gange, besluttede vi os for at sende Ralf og Karen deres velfortjente diplom med posten + formandens bog.Vi går jo ikke i 'små sko'.

Vi har stadig intet hørt fra dem, om hvorvidt de er glade eller ej for denne beslutning. De er åbenbart også utaknemmelige.

Formandens nytårstale

Ud fra devisen om, at traditioner jo skal begynde et sted, skrev vores formand en nytårstale, hvori han pænt gør rede for sine små og store tanker.

Talen kan læses i sin fulde længde her:

Formanden i Radio24syv

I forlængelse af et opslag, som Triumviratet havde lavet på foreningens Facebook-side omkring ytringsfrihed, blev vi i marts kontaktet af en journalist fra Radio24syv's kulturprogram, AK 24syv, der gerne ville høre mere om vores forening og dens virke. Det blev til et radiointerview med formanden Johannes-Sejr Nielsen, der - efter vores vurdering - brugte ytringsfriheden nogenlunde fornuftigt.

Opslaget omkring ytringsfrihed lød som følgende:

'I Foreningen 'STORE SKO' mener vi, at det er super godt, at vi har ytringsfrihed i Danmark: BRUG DEN!

Men hvis man vil ytre sig om noget langt udenfor landets grænser, er det ingen skade til at bruge lidt omtanke. Særligt overfor dem, for hvem ytringsfriheden er fremmed. Hvis en person får våbentilladelse, er det jo heller ikke ensbetydende med, at han bare skal skyde til højre og venstre, bare fordi han kan.

Det samme må gælde vedrørende ytringsfriheden.'

Interviewet kan høres via dette link, og formandens røst kan høres ca. 26 min. inde i udsendelsen:

I Triumviratet håber og tror vi på, at 2015 bliver et mindst ligeså begivenhedsrigt år, som 2014 har været det. Vi nærmer os ialt 100 medlemmer, hvilket også er vores mål for 2015. Og husk, at I, som altid, er mere end velkomne til at komme med forslag til debatter og aktuelle begivenheder, som foreningen bør deltage og høres i.

'STORE SKO' kan jo også bruges til at træde igennem!

Formandens nytårstale, januar 2015:

Glædelig jul, glædelig jul. Glædelig jul og godt nytår – godt nytår, godt nytår.

Glædelig baghjul og godt nytår.

Sådan har det lydt rundt omkring os fra højre og venstre og her og der og alle vegne de sidste par uger. Ok, jeg betvivler slet ikke, at det i mange tilfælde er meget velment – men jeg er heller ikke i tvivl om, at vi (mig selv inklusive) mange gange får ordene brugt på en lidt overfladisk facon, og måske endda for selv at gøre et godt indtryk.

Jeg kender en, som er lettere handicappet, og jeg spurgte ham, om han havde haft besøg af sin bror i julen. ’Ja, ja – meget kort’, sagde han. ’Men han havde meget travlt, han havde så mange, som han skulle ud og ønske godt nytår!.’

For nogle år siden rejste jeg en tur hjem for at gense min hjemegn, Ravnebjerggyde på Fyn. Jeg var ikke synderligt imponeret af den effektivisering, det hele havde gennemgået – inklusive en ny motorvej lige i nærheden.

Så fik jeg lyst til at gå ind og hilse på vores gode gamle nabo i nabogården, Arne, og hans kone Ingrid. Jeg kunne se på ham med det samme, at han var syg. Kender I det? Mens Ingrid dækkede stort op, talte Arne og jeg om løst og fast og om gamle dage. Så spurgte jeg ham, om han stadig fik gået sine daglige tur ned til Blommenslyst. Da sagde han noget, jeg aldrig vil glemme: ’Ja, Johannes – det gør jeg. Men jeg bliver mange gange så ked af det, for nu har de fleste, jeg kender, fået bil, og nu vinker de bare alle sammen så venligt, mens de racer forbi. Det er yderst sjældent, at der er nogen, der holder ind til siden og får en ordentlig snak, som i gamle dage.’

Jeg blev der nok en to – tre timer. Så kunne jeg se, at Arne blev træt. Vi tog en hjertelig afsked og, Ingrid sagde til mig på vej ud, at det var helt ubeskriveligt, som han var livet op, mens jeg havde været der. Og I, som måske tror, at jeg bare er en forhærdet slyngel, kan jeg da godt fortælle, at da jeg stod udenfor døren, måtte jeg selv lige vifte en tåre bort.

Jeg fik besked om, at Arne var død cirka et halvt år efter.

Jeg må tilstå, at jeg frygter den omsiggribende overfladiskhed og den almindelige fortravlethed, som breder sig hele tiden.

Der er vist kun én vej til et mere indholdsrigt samvær og nærvær med hinanden. Og det er at sætte tempoet ned, samt oftere at sætte mobilen på lydløs. Vedrørende mobiltelefonen kan jeg sige mig fri. Jeg har ingen – og føler nogle gange, at jeg er den sidste, som tænker i sammenhæng.

Jeg vil godt være med til at begrænse den almindelige indvandring noget mere. Men jeg vil aldrig – ALDRIG – blive følelseskold og afstumpet med hensyn til flygtninge, som har brug for vores hjælp. Her tror jeg, at alle, som har været ude i flygtningelejre og set børn i virkelig nød, samt dem, som virkelig har deres forestillingsevne i behold, vil give mig ret. Her har jeg svært ved at se, hvordan vi kan hjælpe nok.

Vi skal lade os bruge – men ikke misbruge.

Vi skal være gode – men ikke tossegode.

Det undrer mig meget, at der i vores oplyste tidsalder kan blive ved med at opstå krige rundt omkring i verden. Jeg har aldrig selv haft noget imod, at der er nogen, der er meget rigere end mig – bare jeg selv har nok til dagen og vejen. Der skal arbejdes på en mere ligelig fordeling af rigdommene i verden. I hvert fald på, at alle har nok. Og så i stedet for at blive ved med at opfinde vanvittigt og sindssygt krigsmateriel, vil jeg gerne høre mere om, at man virkelig sørger for, at der er toptunede tolke og diplomater, der har gjort alt hvad gøres kan for at prøve af dialogens vej, før vore soldater sendes i krig for at bekæmpe mennesker, som var de rotter – mennesker, som trods alt har et sprog.

Hvad angår forureningen, må de kloge hoveder minsandten til at tage sig sammen. Rejs jorden rundt, og over alt vil du få at vide fra forældre verden over, at de elsker deres børn og børnebørn overalt på jorden. Så er det dog helt paradoksalt og tåbeligt, at vi er i gang med at overlade dem en klode med forurenet vand, luft og jord.

Vi i ’STORE SKO’ vil altid og til stadighed appellere til os selv og alle andre om at kigge lidt længere frem end egen næse og skosnude – hvor store de end må være.

I ’STORE SKO’ er vi hverken decideret højre - eller venstreorienterede. Men vi gør, hvad vi kan for at holde os orienterede.

I Foreningen 'STORE SKO' arbejder vi ud fra 6 grundtanker:

1. Vi vil forsøge at bygge bro mellem generationerne - det er tiltrængt.

2. Vi vil appellere til mennesker som bærer nag - er det ikke jer selv det rammer mest? Ordsprog: For den som ikke kan tilgive, er livet en større straf end døden.

3. Til de pengegriske: tænk over, om det gør jer lykkeligere - eller om det bare giver flere bekymringer og forstyrrer jeres nattesøvn.

4. Til de stressede: forsøg at finde frem til, hvad der er det absolut væsentlige i jeres liv og koncentrer jer hovedsageligt om det.

5. Til fedtspillerne: vi er bange for, at I ikke har det særlig sjovt.

6. Vi vil forsøge at bidrage til en bedre verden. Og vi vil forsøge at have det skægt imens.

- og jeg havde nær glemt, at selvfølgelig sender vi også en hilsen til søens og det grønlandske folk.

GODT NYTÅR og 'STOR' hilsen

Johs. Sejr.

(Talen er redigeret af Leif Jürgensen og Daniel Vedsted)

Indlæg på foreningens Facebook-side, januar 2014:

Vi i Foreningen ''STORE SKO' er jo stolte af, at både Dronningen og statsminister Helle Thorning nu også, både direkte og indirekte, appellerer til, at vi skal 'gå i STØRRE SKO'.

Så mangler vi bare, at der kommer handling bag ordene!

Indlæg på foreningens Facebook-side, december 2013:

Igen beundrer Nelson Mandela mere end os fra Triumviratet i Foreningen 'STORE SKO'. Hans kampgejst, råstyrke, evne til forsoning, troværdighed og selve hans værdighed, gør ham til den flotteste repræsentant for 'STORE SKO' ever. Måske endda selve indbegrebet af 'STORE SKO' - selv fra før Foreningen overhovedet eksisterede.

Læserbrev til Kristeligt Dagblad, november 2013:

Vi i Foreningen ’STORE SKO’ har ladet os fortælle følgende: Søndag den 10/11 2013 stod en præst ved altereret i Gårdslev Kirke (tæt på Fredericia) og indbød dem i kirken, der var døbt, til at komme til alters (’I, som er døbt, kan komme’)!!

Altså – en præst i den danske folkekirke, som står og prøver at lave folkekirken om til en slags fagforening. Det er trist, når mennesker har for små sko på. Vi har selv prøvet det. Men det er direkte tragisk, når en præst forsøger at give Vorherre sine egne små sko på. Det gør os rasende.

Senere har vi ladet os fortælle, at det skulle være ret almindeligt med den slags forskelsbehandling rundt omkring i de danske kirker. Disse præster kan forhåbentligt ikke være uvidende om, at da Jesus indstiftede den hellige nadver, var ingen af hans disciple døbt, men nu forsøger de så at gøre sig frommere end Vorherre selv. Det er intet mindre end en katastrofe. Der må gøres noget!